Wielu kierowców, zwłaszcza z dużych miast, jeździ na oponach całorocznych. Niestety, korzystanie z tego rodzaju ogumienia zwiększa ryzyko otrzymania wysokiego mandatu, a nawet zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Dowiedz się, dlaczego?
Spis treści:
- Kiedy opony całoroczne lepsze od sezonowych?
- Dlaczego całoroczne ogumienie zwiększa ryzyko mandatu?
- Co trzeba sprawdzać w oponach całorocznych?
Stan opon ma fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa kierowcy, jego pasażerów i pozostałych użytkowników drogi. Dlatego w tym temacie nie ma miejsca na kompromisy. Sprawdź, jak skontrolować całoroczne ogumienie, zanim zrobi to policja.
Kiedy opony całoroczne lepsze od sezonowych?
Jeżeli mieszkasz w większym mieście, którego służby drogowe bywają rzadziej zaskakiwane przez śnieg, niż ich koledzy z małych miasteczek i wsi, prawdopodobnie nigdy nie wykorzystasz zalet opon zimowych. Na suchym asfalcie nawet przy dużym mrozie opony całoroczne spiszą się równie dobrze, co zimówki. A Ty oszczędzisz pieniądze, kupując tylko jeden komplet ogumienia, zamiast dwóch.
Dlaczego całoroczne ogumienie zwiększa ryzyko mandatu?
Niestety, całoroczna eksploatacja opon wielosezonowych prowadzi do ich szybszego zużycia. Poza tym brak konieczności zmiany gum sprawia, że większość kierowców kontroluje ich stan rzadziej, niż funkcjonariusze drogówki. A kiedy policjant stwierdzi, że opony są wadliwe, może ukarać kierowcę słonym mandatem lub nawet zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu.
Co trzeba sprawdzać w oponach całorocznych?
Podstawową kwestią w przypadku opon każdego rodzaju, jest głębokość bieżnika. W Polsce musi on mieć co najmniej 1,5 milimetra wysokości, ale to zdecydowanie za mało nawet w przypadku opon letnich. Aby zimówki lub gumy całoroczne zapewniały bezpieczeństwo, bieżnik musi mieć minimum 4 mm głębokości. Inaczej narażasz się na ryzyko kolizji, po której Twój pojazd może nadawać się już tylko do autozłomu.
Policjant zwróci także uwagę na nierównomierne zużycie bieżnika lub jego uszkodzenia. Jednakże najczęściej kierowcy otrzymują mandat z powodu usterek samej opony. Chodzi o pęknięcia, rozwarstwienia oraz inne defekty, których przyczyną jest zwykle zbyt długi okres użytkowania.