Wspomnień czar. Najczęściej złomowane samochody w Polsce

Statystyki są nieubłagane. Około 70 % wszystkich pojazdów poruszających się po naszych drogach ma więcej niż 10 lat. I być może nie jest to wiek bardzo podeszły, ale skłania już jednak powoli do myślenia o zakupie nowego i oddaniu starego na złom. Polacy złomują samochody stosunkowo rzadko, co może wynikać z faktu, że najpierw wolimy auto naprawiać do oporu. Często zapominamy, że sprzedaż może być mniej opłacalna niż demontaż i że nie wszystko złoto co jeździ. Sprawdźmy jednak jakie samochody złomujemy najczęściej.

FIAT

Oczywiście, miejsce numer jeden – Fiaty. Nie oznacza to jednak, że włoski koncern motoryzacyjny produkuje słabe jakościowo maszyny. Wysoki wskaźnik aut tej marki wynika przede wszystkim z faktu, że był to jeden z najpopularniejszych samochodów w okresie PRL-u oraz w pierwszych latach postkomunistycznej Polski. Mowa tu przede wszystkim o Fiatach 126p, czyli popularnych maluchach. Jeżeli więc w latach dziewięćdziesiątych był to jeden
z najpopularniejszych samochodów w całym kraju, a jeździł nim chyba każdy – choć raz – to nic dziwnego, że dziś stanowi on większość złomowanych samochodów osobowych. Obok Fiata 126p Polacy oddają na szrot także Polskiego Fiata 125p, czyli tzw. dużego fiata. Sam fakt, że dziś Polacy oddają maluchy do złomowania świadczy o tym, że był to samochód
o niebagatelnym znaczeniu, a przy tym taki, który przejeździł naprawdę kilkanaście ładnych lat.

Polonez

Zapomniana marka polskich samochodów, która powstawała w słynnych Fabrykach Samochodów Osobowych, FSO. Jednym z najpopularniejszych był Polonez Caro, który obecnie jest jednym z najczęstszych gości w stacjach demontażu pojazdów. Polonez był, podobnie jak maluch, jednym z najczęściej kupowanych samochodów w okresie Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej oraz w pierwszej dekadzie wolnej Polski. Niezwykłą popularność utrzymał w pierwszych latach XXI wieku, jednak od tego czasu zaczął się jego powolny upadek, o czym świadczą liczby w zakładach demontażu. Dziś na ulicach Polonezów praktycznie się nie widuje, zostały w garażach i często sprawiają wrażenie bezużytecznych.
W rzeczywistości jednak są to samochody, które doskonale nadają się do projektu recyklingu
i odzyskiwania surowców wtórnych.

Opel

To nie przypadek, że w trójce najczęściej złomowanych samochodów znajduje się niemiecki gigant motoryzacyjny. Nie chodzi tu jednak o jego słabą jakość, ale o popularność. W tym przypadku wynikała ona przede wszystkim z ceny. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia nastąpił szereg różnych zmian w sferze finansowej młodej gospodarki wolnorynkowej naszego kraju. Z tej też przyczyny wzięcie miały samochody tanie, kompleksowe i wygodne. Zaletą była polska produkcja, stąd popularność Fiata 125p czy Poloneza, jednak Ople również zyskały będąc autami solidnymi i relatywnie tanimi. Minęło już 20 czy nawet prawie 30 lat, a samochody te zostają coraz częściej podstawiane do stacji demontażu pojazdów. To również świadczy o ich solidności, gdyż widać wyraźnie, że pierwsze kilkanaście lat chodziły bez zarzutu.

Ford

Drugi w rankingu najczęściej złomowanych samochodów, co może stanowić pewną niespodziankę. Wyjaśnieniem znów jest ostatnia dekada minionego wieku i niska cena aut
z fabryki Forda. Samochody te nieco mniej słyną z niezawodności, dlatego też wśród najczęściej oddawanych aut widać takie, które rok produkcji miały już w nowym, XXI wieku. Fordy stanowią około 10 % wszystkich samochodów złomowanych w naszym kraju, przy czym z całej czwórki rocznikową są zdecydowanie najmłodsze. Nie oznacza to jednak, że jest to samochód nietrwały, a jedynie dowodzi tego, że za niską ceną może iść samochód solidny lub bardzo solidny.

Cztery marki, które Polacy oddają do stacji demontażu pojazdów najczęściej nie są dowodem na to jakie samochody psują się najszybciej, a jedynie na to w jakich autach podróżowaliśmy na przestrzeni ostatnich 20 czy 30 lat. Warto więc pamiętać, że choć maluchy zniknęły z naszych dróg już praktycznie całkowicie, to przez wiele lat służyły wielu milionom Polaków niemal bezproblemowo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *