Co się dzieje gdy, czyli jak przebiega proces demontażu pojazdów

W życiu każdego samochodu przychodzi taki moment kiedy klakson wydaje ostatnie tchnienie, a auto idzie pod nóż. Zazwyczaj wówczas łezka kręci się w oku właściciela. Warto jednak pamiętać, że sam demontaż pojazdu musi zostać przeprowadzony odpowiednio
i zgodnie ze sztuką, w przeciwnym wypadku nieuczciwa stacja złomowania może narazić siebie lub nas wszystkich na przykre konsekwencje. Oto jak powinien wyglądać ten proces w kilku krokach.

Krok 1 – ocena sprawności podzespołów

Nie zawsze cały samochód nadaje się na złom. Zazwyczaj istnieją niektóre części, które warto odzyskać z wraku, gdyż poziom ich zniszczenia jest znikomy lub nie są zniszczone wcale. Właśnie dlatego ocenia się stan samochodu i szacuje wartość różnych podzespołów. Dzięki temu klient otrzymuje odpowiednią kwotę (zależną od ciężkości pojazdu), a firma złomująca ma prawo odsprzedać działające części z zyskiem. Ocena musi odbywać się więc we współpracy z mechanikami i rzeczoznawcami, aby była jak najbardziej rzetelna. Jest to krok wstępny, ale niezwykle ważny pod kątem dalszej eksploatacji poszczególnych podzespołów. Właściwa ocena sprawności sprawia, że cały proces przebiega bez zakłóceń i przynosi maksymalnie efektywne korzyści.

Krok 2 – Usuwanie materiałów niebezpiecznych oraz szkodliwych

Niezwykle istotny punkt, w którym usuwane są z samochodu elementy mogące stanowić zagrożenie dla środowiska oraz ludzi. Przykładem może być akumulator, który musi być specjalnie przechowywany, aby płyn akumulatorowy nie wydostał się na zewnątrz. Do elementów niebezpiecznych zalicza się także poduszki powietrzne. Z kolei substancjami szkodliwymi mogą być oleje silnikowy oraz przekładniowy, płyn hamulcowy, płyn do spryskiwaczy, płyn chłodniczy, paliwo, zbiornik LPG czy też filtry lub czynnik klimatyzatora. Każda z substancji jest odzyskiwana w sposób ściśle określony, zgodny z prawem i techniką,
a następnie powinna być zutylizowana przy użyciu metod nie zanieczyszczających środowiska.

Krok 3 – Odzysk części

Jeżeli w fazie wstępnej samochód został zakwalifikowany do grupy tych, z których możemy odzyskać przynajmniej część części, to w tym miejscu następuje ich demontaż. Samochody są skonstruowane w różny sposób i w różnych miejscach umieszcza się odpowiednie elementy. Dlatego też niekiedy demontaż części jest zbyt kosztowny w stosunku do zysku, jaki mogłyby przynieść. Odzysk części to ostatni moment kiedy coś z auta może zostać zabrane. Po tym etapie następuje już jego ostateczna kasacja. Części odzyskane są dokładnie spisywane i klasyfikowane, a następnie wystawiane na sprzedaż.

Krok 4 – Przetworzenie na surowce

Wyjątkowy moment dla środowiska i właścicieli. Już wcześniej okazuje się, że nasze ukochane auto nie trafiło całkowicie do kosza, gdyż wiele części można z niego odzyskać
i mogą one z powodzeniem służyć w dalszym ciągu jako części używane. Pozostałe z nich są przerabiane, w myśl zasady recyklingu, na surowce wtórne. W ten sposób nawet z tzw. „starego rzęcha” możemy uzyskać szkło, miedź z instalacji elektrycznych czy platynę z katalizatorów. Innymi popularnymi surowcami są aluminium, ołów czy mosiądz. Niekiedy udaje się odzyskać także złomowane części, takie jak blachę karoseryjną czy elementy konstrukcyjne samochodu. Często zwraca się również uwagę na opony, które mogą zostać ponownie wykorzystane do produkcji kolejnych par ogumienia.

Złomowanie samochodu wiąże się oczywiście z pewną stratą, jednak w ogólnym rozrachunku jest niezwykle korzystne zarówno dla właścicieli pojazdów, jak i środowiska. Nie wolno nam o tym zapominać i warto pamiętać, że samochód przysparza naturze solidną porcję zanieczyszczeń, dlatego każda forma zadośćuczynienia w postaci recyklingu może wynagrodzić środowisku jego eksploatację. Warto więc szukać odpowiednich stacji demontażu pojazdów i nie skupiać się jedynie na bezproblemowym pozbyciu się auta.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *